اول مارس 2023- دانشمندان اخیراً راهی کارآمد برای پیوند جزایر پانکراس ایجاد کرده‌ و نشان دادند که این روش می‌تواند به طور موثر دیابت نوع 1 را در پستانداران غیر انسانی، معکوس کند.

در افراد مبتلا به دیابت نوع 1، سیستم ایمنی بدن به سلول های بتای تولید کننده انسولین که سطح گلوکز خون را کنترل می کنند و بخشی از گروهی از سلول های پانکراس به نام جزایر پانکراس هستند، حمله می کند و آنها را از بین می برد. در تحقیقی که در Cell Reports Medicine منتشر شد، تیمی به رهبری محققان بیمارستان عمومی ماساچوست، اخیراً راهی کارآمد برای پیوند جزایر پانکراس ایجاد کردند و نشان دادند که این روش می ‌تواند به طور موثر دیابت نوع 1 را در پستانداران غیر انسانی معکوس کند.

پیوند جزایر پانکراس یک رویکرد درمانی امیدوارکننده برای دیابت نوع 1 است. با این حال، روش‌های فعلی، که شامل پیوند جزایر به کبد است، ناکارآمد هستند و می‌توانند به از دست دادن نیمی از سلول‌های بتای پیوند شده به دلیل حمله ایمنی منجر شوند. همچنین، کبد تنها می تواند حجم محدودی از بافت پیوندی را در خود جای دهد. دانشمندان به این فکر کردند که آیا یک سایت جایگزین ممکن است محیطی مهمان نوازتر را فراهم کند و به نتایج بهتری منجر شود. یکی از مکان‌های امیدوارکننده، امنتوم است، بافت چربی که از معده شروع می‌شود و روی روده‌ها را می ‌پوشاند.

برای بهینه ‌سازی امنتوم به‌ عنوان محل پیوند در یک فرد، محققان از ترومبین نوترکیب موضعی (که خونریزی را متوقف می‌کند)، یک آنزیم و پلاسمای خود فرد گیرنده برای مهندسی یک ماتریکس زیست تخریب‌پذیر استفاده کردند که توسط آن جزایر اهدا کننده را بر روی امنتوم، تثبیت می‌ کنند. هنگامی که این استراتژی همراه با یک درمان سرکوبگر ایمنی برای محافظت از جزایر در برابر حمله ایمنی مورد استفاده قرار گرفت، این روش سطح قند خون و ترشح انسولین پاسخگو به گلوکز را در سه پستاندار غیرانسانی مبتلا به دیابت نوع 1 تا پایان مدت آزمایش، به حالت طبیعی باز گرداند.

نویسنده اول این مقاله، دکتر هونگ پینگ دنگ، محقق جراحی پیوند در بیمارستان عمومی ماساچوست می‌گوید: دستیابی به کنترل کامل قند خون با این رویکرد مهندسی زیستی از طریق تسهیل فرآیند تشکیل عروق مجدد و عصب‌سازی مجدد جزایر پیوندی، ممکن شد. این اولین بار است که چنین تحقیقی در مدل نخستی‌های غیرانسانی انجام می ‌شود.

دکتر جی لی، نویسنده ی مسئول این مقاله، پزشک و محقق اصلی جراحی پیوند در MGH و استادیار جراحی در دانشکده پزشکی هاروارد، گفت: این مطالعه پیش بالینی می تواند توسعه استراتژی های جدیدی را برای جایگزینی سلول های بتا در دیابت ایجاد کند و می تواند الگوی فعلی پیوند جزایر بالینی پانکراس را تغییر دهد. ما در حال برنامه ریزی برای انجام یک کارآزمایی بالینی هستیم.

دکتر لی، که همچنین مدیر مرکز cGMP خدمات ویژه پردازش سلولی/جزایر انسانی در بیمارستان عمومی ماساچوست است، خاطرنشان کرد که علاوه بر پیوند جزایر از اهدا کنندگان، محققان همچنین در حال مطالعه بر روی کاربرد گسترده و بالقوه ی پیوند جزایر مشتق شده از سلول‌های بنیادی هستند که می توانند منبع بی پایانی از بافت قابل پیوند را ارائه دهند. پیوند جزایر مشتق شده از سلول ‌های بنیادی برای اولین بار در تاریخ بشر در سال 2022 باعث درمان یک بیمار مبتلا به دیابت نوع 1، شد. با این حال، نگرانی هایی در مورد این رویکرد وجود دارد، از جمله احتمال ایجاد تومور. بر خلاف کبد، امنتوم برای اهداف نظارتی به راحتی در دسترس است و وضعیت غیر حیاتی آن می‌تواند امکان برداشتن بافت پیوندی را در صورت بروز عوارض، با جزایر مشتق شده از سلول‌های بنیادی یا جزایر اهداکنندگان، فراهم کند. علاوه بر این، سایت مهندسی شده omental می تواند خانه بسیاری از انواع دیگر سلول های مهندسی شده ژنتیکی، به ویژه برای اختلالات متابولیک یا غدد درون ریز مبتنی بر کبد یا اختلالات ارثی باشد.

یکی از نویسندگان این مقاله، دکتر جیمز اف. مارکمن، رئیس بخش جراحی پیوند و مدیر عملیات بالینی در مرکز پیوند در بیمارستان عمومی ماساچوست، تاکید کرد که مطالعه ی نخستی ‌های غیر انسانی، به عنوان یک مدل حیوانی پیش بالینی بسیار قابل ترجمه به انسان است. کاربرد این استراتژی، به‌ ویژه در درمان مبتنی بر سلول‌های بنیادی، این پتانسیل را دارد که الگوی درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 را متحول کند.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2023/03/230301141245.htm